טיפולים ותרפיות

שלוה מעניקה מגוון רחב של טיפולים ותרפיות, המצטברים כולם יחד ליותר מ-67,000 שעות טיפול שנתיות

ריפוי בעיסוק

מטרת הטיפול הינה לאפשר השתתפות מירבית ומיטבית של הילד במארג החיים, חרף מגבלותיו. תהליך הטיפול מנוהל בשיתוף עם הסביבה הטבעית של הילד, לרבות משפחתו וסביבתו החינוכית. הטיפול נשען על עקרונות של גישת הלקוח במרכז, וגישה ממוקדת משפחה. יש להתמקד בסדרי העדיפויות של מקבל השרות, ובהעברת הדגש מהתמקדות בילד כלקוח בלעדי, להתמקדות במסגרת משפחתית/אקולוגית. תהליך הטיפול הינו דינאמי, ומושתת על אינטראקציה מתמדת בין הערכה, התערבות ובדיקת תוצאות מדידות המוגדרות בזמן.
בשלוה אנו משתמשים בכלי חשוב זה בכדי לעזור לילדים להתפתח ולהתקדם באופן יציב, ואנו שואפים כי כל ילד יגיע לרמת התפקוד המלא, לה הוא מסוגל.

פיזיותרפיה

כמעט כל תינוק בעולם נולד חלש ותלוי גופנית בהוריו, ורק לקראת גיל שלוש משיג שליטה בגופו, באופן המאפשר לו תפקוד עצמאי. כשמדובר בפעוט עם מוגבלות, ודאי שמדובר בתהליך מורכב יותר: השנים הראשונות הן קריטיות להתפתחותו הגופנית, והשפעתן על עתידו הינה משמעותית ביותר.

התחום ההתפתחותי בפיזיותרפיה מיועד לילדים עם תסמונות ועיכובים התפתחותיים, אשר בעקבותיהם מתקשים לתפקד בהתאם לגילם. במקרים אלה, ההתערבות הטיפולית נחוצה כבר בגילאים המוקדמים על מנת לסייע לפעוט להגיע למלוא הפוטנציאל האישי הטמון בו, כגון פיתוח המוטוריקה העדינה הדרושה לביצוע פעולות גופניות יומיומיות, ביניהן אכילה, צחצוח שיניים, כתיבה ועוד. ככל שעולה מידת השליטה בגוף – עולה רמת המוטיבציה לחקור ולהבין את העולם מסביב, והיכולת לעשות זאת באופן מוחשי .

קלינאות תקשורת

תקשורת טובה הינה כלי בסיסי לחיים תקינים ברמה האישית והחברתית, והמפתח לחיים נורמטיביים. כאשר מדובר בפעוט רגיל, לרוב הוא אינו זקוק לתמיכה רבה בכדי לצלוח את כל אבני הדרך בהתפתחות, והוא רוכש כל מושג מתוך התנסות יומיומית טבעית. לעומתו, תהליך רכישת המיומנויות בקרב הילדים המיוחדים אינו מתקדם בטבעיות, ונדרשים מאמצים ומשאבים רבים כדי להביאם לרמת מיומנויות המאפשרת התנהלות נורמטיבית.
בתחום התקשורת הקושי גדול פי כמה: הגירויים פחות מוחשיים או מובנים עבור ההורה הבלתי מנוסה, ולכן ההתערבות המקצועית חשובה באופן משמעותי, ומונעת את הגדלת הפער או את היווצרותם של ליקויים בלתי הפיכים.

תרפיה במוסיקה

לתרפיה במוסיקה כוח ריפוי מיוחד בשיפור ושיקום בריאותו הפיזית והרגשית של הילד. על ידי פעילויות מובנות, הכוללות שירה, הקשבה, נגינה בכלים ותרגילי הדמיה, ניתן להשיג מטרות טיפוליות כגון רכישת מיומנויות תקשורת, מיומנויות תנועה, הגברת יכולת הלימוד, פיתוח רגשי, קואורדינציה ומיומנויות חברתית.

כשמדובר בילדים עם מוגבלות, הריפוי במוסיקה מהווה כלי טיפולי חשוב, וניתן לנצל את סגולותיו המיוחדות בכדי לקדם אותם באופן משמעותי במישורים רבים:
פיתוח אמצעי תקשורת עוקף לילדים עם חסם וורבלי, הפחתת תסכולים והחצנת מצוקות, פיתוח ושיפור אינטילגנצייה רגשית, ועלייה ברמת הדימוי העצמי. צוות התרפיסטים פועל בקבוצות קטנות ולפי תוכנית שנתית, בכדי למקסם את הסיכוי להצלחת הטיפול.

הידרותרפיה

מחקרים מוכיחים כי טיפול במים הינו כלי משמעותי בסיוע לילדים עם מוגבלות להגיע למיצוי הפוטנציאל במגוון תחומים: מתן גירויים מוטוריים ותחושתיים, חיזוק השרירים, שיפור הגמישות, פיתוח כישורים חברתיים וסיוע בהשגת איזון נפשי טוב יותר. במרכז פועל הצוות הטוב המקצועי ביותר בארץ, ותחת ידיו אנו חווים מדי יום פריצות דרך אדירות.

הפעילות ההידרותרפית מעניקה תמיכה משמעותית גם למשפחה: כניסת הפעוט יחד עם אמו למים יוצרת סביבה מהנה, התורמת לחיזוק הקשר ביניהם. בנוסף, במהלך הפעילות נוצרת סיטואציה אינטימית, המעודדת תמיכה הדדית של האמהות זו בזו.

סנוזלן

הסנוזלן הוא חדר לגרייה רב חושית, ומשמש חלק ממרחב טיפולי המאפשר לקיים פעילות המשלבת רגיעה ואקטיביות. זהו חדר ייחודי המעוצב במטרה לגרות את כל חושי הילד, ומעורר אותו לחקור את סביבתו באמצעות שימוש בתנועה ובחושים השונים.

העיצוב המיוחד מרגיע את המטופל, מעצים את תחושת הביטחון שלו, ומאפשר ריכוז והתקדמות.

יתרונות הפעילות בחדר הסנוזלן:

  • איזון בין רגיעה ופעילות
  • שיפור תפקודים סנסומוטוריים
  • שיפור מיומנויות שפה ותקשורת
  • שיפור מיומנויות חברתיות

תרפיה באמנות

תרפיה באמנות הינה ענף של פסיכותרפיה, המציע שפה אחרת, בלתי מילולית וסימבולית לביטוי עצמי, רגשי ותחושתי. הטיפול באומנות מתאים במקום בו נגמרות המילים, או שהן אינן מצליחות לדייק רגשות ותחושות. התרפיה מתאימה לאלה המתקשים בביטוי מילולי, כמו גם לאלה שיכולתם המילולית רהוטה, אך מקשה על החיבור לרבדים עמוקים יותר של עצמם.

שפת האמנות מגשרת אצל כל ילד בין העולם הפנימי והחיצוני, ויוצרת אינטגרציה רבה יותר בין השניים.

בטיפול באומנות מושם דגש על כוחות האדם ועל עשייה. בדרך זו מתאפשרת השתחררות ספונטאנית, המציעה למטופל דרך ליצור קשר עם העצמי היצירתי שלו, להתחבר לכוחותיו, ולממש את פוטנציאל הצמיחה שבו. הטיפול באמנויות נעשה בקבוצות קטנות, ובמהלכו מתנסים החניכים ביצירה עם חומרי אומנות שונים.

תרפיה באמצעות בעלי חיים

מחקרים מוכיחים כי בעלי החיים מסייעים לנו להתמודד עם קשיי החיים, מהווים תמיכה, משפיעים על הפיזיולוגיה שלנו, על בריאותינו, ועל הדימוי העצמי; וכמו כן עוזרים לנו ללמוד על תהליכי החיים השונים. בעלי החיים נוגעים כמעט בכל תחומי חיינו, מעוררים בנו רגשות שונים, חלקם עזים.

בעלי החיים יכולים למלא תפקיד של חברים טובים, וכן להשתלב בחיינו כיצורים הזקוקים להגנתנו ועזרתנו. בכוחן של החיות להשפיע – החניכים נרגעים מהמגע המלטף של החיה, ולומדים ליצור דרכה קשר עם הסביבה.כמו כן, במקרים מיוחדים ממלאות חיות מחמד תפקיד חשוב של "שוברות קרח" – הן מרככות את מנגנוני ההגנה של החניכים, ומספקות מוקד קשר. בנוכחות בעל-החיים, יכולים אנשי המקצוע בשלוה להשתלב, לבנות יחסי אמון וקרבה, ולהתחיל בטיפול.