תוכניות ותרפיות

/תוכניות ותרפיות
תוכניות ותרפיות 2017-05-16T10:01:50+00:00

גן שילוב: דור של ילדים הדוגל בשוויון והכלה

במרכז הלאומי של שלוה יפתחו בשנת הלימודים הקרובה שני גנים עירוניים רגילים לילדים בגילאי 3-5 אשר יכללו בתוכנית שילוב ייחודית.
במסגרת תכנית השילוב יתקיימו פעילויות משותפות של ילדי החינוך הרגיל עם ילדי החינוך המיוחד הלומדים בשלוה כמו ארוחות משותפות, זמן בריכה, זמן חצר, מסיבות, חוגים וכו'.

ילדי הגנים ייהנו ממגוון עשיר של מתקנים ופעילויות: חצרות וכיתות מרווחות, ציוד חדש, שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כאמצעי למידה, צוות גננות מיומן ומקצועי,  פעילויות בבריכה, חדר סנוזלן (גירוי חושי), חוגים ייחודיים, ג'ימבורי, חדר משחקי דימיון, קבוצת הכנה לכיתה א', ימי "אני והוריי" (אפשרות להורי ילדי הגן לבוא ליום צפייה בילדם לאורך פעילות הגן), ארוחות צהריים עשירות, ביתיות ומגוונות ותפריט שנבנה ומפוקח ע"י תזונאית.

לפרטים והרשמה: 073-2324107  או shiluv@shalva.org

"השילוב מכין ילדים לחיים בעולם רב תרבותי ומחנך לערכים של כבוד לזולת ועזרה הדדית"

מהיום הראשון: אני ואימי

תכנית אני ואימי היא תכנית תרפיה אישית לתינוקות מלידה ועד גיל שנה וחצי והוריהם. מטרת תכנית אני ואימי הינה כפולה: 1) התערבות מוקדמת ומיידית בתקופה קריטית להתפתחות התינוקות. 2) לאפשר להורים, החווים את ההלם הראשוני ואת הקשיים בגידול ילד עם מוגבלויות, להיות שותפים בתהליך הטיפולי לתינוקם. במהלך התכנית עשרות תינוקות, המלווים על-ידי הוריהם, מקבלים פעם בשבוע 4 שעות רצופות של טיפולי תרפיות במפגשים פרטיים. התרפיות כוללות: ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיה, הידרו-תרפיה, תרפיה במדיה, תרפיה לגירוי תחושתי. וטיפולי מסאז'.

"החיוך והאופטימיות של צוות שלוה אמיתיים… היה זה בשלוה שבני החל ללכת, וכל הצוות עמד ועודד אותו." אמא לילד בשלוה

מעודדים את התפתחותו של הילד: מעון יום שיקומי

מעונות היום השיקומיים הם הרחבה טבעית ומתבקשת של תכנית אני ואמי, ומיועדים לילדים מגיל 6 חודשים עד גיל 4. ב- 2013 ציינו עשור לפתיחתו של המעון, אשר פועל מתוך הכרה בחשיבותה של ההתערבות המוקדמת ותרומתה המשמעותית להקניית בסיס איתן להתפתחות עתידית.

צוות המעונות מורכב מגננות וסייעות לכל קבוצת גיל וצוות מטפלים פרא-רפואיים המעניקים טיפול פרטני וקבוצתי באמצעות מגוון רחב של שיטות: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול באמצעות מחשב, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול בחדר תחושה (סנוזלן), טיפול במוזיקה, הידרותרפיה ועוד. כל ילד מקבל לפחות 11 הפעלות טיפוליות בשבוע.

כחלק מראייה טיפולית רחבה הדוגלת בהטמעת תהליך השיקום גם בחיק המשפחה והגברת שיתוף הפעולה, אנו משלבים את הורי הילדים בתהליכי הטיפול באופן אקטיבי והם מצטרפים לשיקום בשעות קבועות מראש. השותפות בין ההורה לצוות השיקום מספקת תוצאות טיפוליות חשובות.

אחת לחודש האמהות נפגשות כדי לחלוק רעיונות ולתמוך אחת בשנייה, כהרחבה של הפגישות המונחות.

בהתבסס על ההצלחה של קבוצת האמהות במעון היום השיקומי, אנו מקיימים קבוצות תמיכה גם לאבות ובנוסף קבוצת תמיכה לאחיות, המעוררת עניין רב וצופנת בחובה הבטחה גדולה וכן קבוצה לסבתות.

למען עתיד טוב יותר: גני הילדים

הגנים מיועדים עבור ילדים בגילאי 4-6 ומנוהלים על-ידי צוות גננות מוכשרות ולצידן סייעות וצוות פרא-רפואי המעניקים טיפול פרטני וקבוצתי באמצעות מגוון רחב של טיפולים: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול באמצעות מחשב, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול בחדר תחושה (סנוזלן), טיפול במוסיקה הידרותרפיה ועוד.

כל ילד מקבל סל טיפולים וליווי צמוד של עובדת סוציאלית (הרבה מעבר לנדרש ע“י משרד החינוך).

בגן מופעלת תוכנית של שילוב בקהילה בה הילדים משתלבים יום בשבוע במסגרת הקהילתית שלהם ביחד עם ילדים בהתפתחות נורמטיבית. הילדים נהנים מיתרונות השילוב ושני הצדדים לומדים לקבל את השונה ועם הזמן לפתח רגישות לצרכי האחר באווירה של שותפות הדדית וחברות.

במסגרת הגן אוכלים הילדים שלוש ארוחות מזינות בהתאם להנחיות משרד הבריאות לגיל הרך.

בסופו של דבר – ילדים שלומדים יחד, לומדים לחיות ביחד.

ממשיכים את היום בכל הכח: תוכנית אחר הצהריים

תכנית אחר הצהריים מעניקה מסגרת המשך בלתי פורמלית ליום הלימודים עבור ילדים בגילאי 6 עד 21

התכנית מהווה המשך ישיר של יום הלימודים וכוללת השתתפות מלאה של כולם, כולל הורים, מורים ועובדים סוציאליים.

בכל צהריים מגיעים למרכזי שלוה מאות ילדים ובני נוער הלוקים בבעיות שונות כגון תסמונת דאון, היפראקטיביות, הפרעות על הרצף האוטיסטי, שיתוק מוחין ובעיות קוגניטיביות. הם זוכים למגוון רחב של פעילויות טיפוליות, הכוללות: הידרותרפיה, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, תרפיה במחשב, תרפיה בריקוד, תרפיה רב חושית (סנוזלן), תרפיה במוזיקה, תרפיה באמצעות בעלי חיים, תרפיה בדרמה, תרפיה באמנות, והכשרה לכישורי חיים. רוב התכניות מתנהלות במסגרת קבוצתית, עם פעילויות פרטניות נוספות לפי הצורך. שילוב זה מעצים את הגשמת הפוטנציאל האישי של כל משתתף בתכנית לקראת חייו כבוגר ומגדיל את הסיכוי לשילובו בקהילה בבגרותו.

מספר הילדים בתכנית אחר הצהריים גדל והוא ממשיך להתרחב. הגידול נובע מלחץ יומיומי ממאות משפחות הממתינות להכניס את ילדם המיוחד לשלוה ושינויים פנימיים שנעשו בשלוה אשר אפשרו את קליטתם של עשרות ילדים חדשים. שלוה מתמודדת כיום עם טווח רחב יותר של צרכים מיוחדים (כולל יותר ילדים בכיסאות גלגלים). כתוצאה מכך, הצוות, המורכב גם ממתנדבים, חייב ללמוד מיומנויות חדשות בנוסף לאלו שרכשו בתקופת ההכשרה הראשונית שלהם.

בידיים טובות: הנופשון

תכנית הנופשון מאפשרת לכל ילד מילדי תכנית אחר הצהריים לישון לילה אחד בשבוע מחוץ לבית ופעם בחודש לבלות יומיים מחוץ לביתם בסוף השבוע במרכז שלוה. קרוב למאה ילדים מנצלים את ההזדמנות לישון במרכז מדי שבוע.

כל ילד וכל משפחה יודעים מראש איזה לילה מתוכנן לו באיזה יום בשבוע, כך שהם יכולים לתכנן את מערכת השעות שלהם בהתאם. הילד יודע גם מי יהיו חבריו לחדר, ולומד לצפּוֹת ליום הלינה. לנוחיותו של הילד, הרכב הצוות המלווה את החוויה ומסייע לו בכל צרכיו גם הוא נשאר ללא שינוי.

בני משפחות הילדים נהנים מ- 36 שעות רצופות של פנאי, (56+) שעות מנוחה בסופ“ש, בידיעה שילדם נהנה ומקבל את הטוב ביותר. פלח הזמן הזה מאפשר להם לפנות את זמנם ולבם לשאר צרכי הבית ולילדים האחרים הזקוקים להם ולא פחות חשוב – למנוחה.

מעבר לכך, הצוות המקצועי בנופשון מנצל את זמן שהייתם של הילדים כדי ללמדם מיומנויות עצמאות בסביבה אמיתית, עם דגש על היגיינה אישית כגון: צחצוח שיניים ורחצה, לבישת בגדים, הכנת ארוחת בוקר או צהריים וכד’. למיומנויות אלו תפקיד מפתח בהפחתת התלות בבני המשפחה והן גם מפחיתות בצורה ניכרת את העול המוטל על ההורים, שעד בואם לשלוה שאלו את עצמם ללא הפסקה: ”מה יקרה כשאני כבר לא אוכל לטפל בילד?“

גם תכנית הנופשון השבועי וגם השבתות כוללות ארוחות מזינות, שלל פעילויות חברתיות, הזדמנות לגלות יכולות עצמאיות, למידה וביצוע של מטלות ביתיות וחלוקת אחריות וחיים בצוותא.

מעצימים את ילדנו ומסייעים להם להפוך לעצמאיים ולאזרחים שווים ותורמים בחברה

הזדמנויות חדשות: מחנה הקיץ

תוכניות הקיץ נועדו לתגבר מיומנויות חדשות וגם כאלו שכבר נרכשו. התכניות משולבות באופן עקבי בתכניות האחרות של שלוה וכל הפעילויות נוצרו כדי לעודד התקדמות רציפה. קייטנת הקיץ רצופה חוויות והילדים נהנים, מחייכים ומגיעים למירב הפוטנציאל שלהם באווירה נטולת דאגות מצד אחד ותחת פיקוח צמוד ופרטני מצד שני.

במשך שמונה שבועות בכל קיץ, במהלך יולי- אוגוסט אנו מפעילים מסגרת קיץ מיוחדת, חמישה ימים בשבוע. בחודש אוגוסט מתקיים מחנה קיץ חלומי בן 8 ימים בכפר נופש קסום בו נהנים הילדים משחייה, סדנאות יצירה, טיולים, ג’יפים, טיסות במסוקים, משחקי מים, ספורט, ריקוד, ומופעי בידור.

המחנות והקייטנות מנוהלים על ידי צוות מקצועי, אך כמות המתנדבים הגדולה מאפשרת יחס של איש צוות אחד לכל ילד.

תכנית הקיץ מגדילה את ההתפתחות האישית והחברתית של הילדים, כולל פיתוח חברות, עבודת צוות, תקשורת מילולית ולא-מילולית, התמודדות עם תסכול, מיומנויות עיבוד חושים ומיומנויות חברתיות אחרות. תכנית הקיץ כולה ממוקדת במיומנויות חברתיות ומיומנויות תקשורת עם דגש על תשומת לב פרטנית לכל ילד.

יציאת הילדים למחנה הקיץ מאפשרת גם לבני משפחותיהם את הדבר לו הם זקוקים ביותר – חופשת קיץ אמיתית – ליהנות יחד ללא מגבלת ניידות והצורך להשגיח ללא הפוגה. עבורם זהו פרק הזמן הארוך ביותר במהלך השנה אותו הם מקדישים למנוחה, אגירת כוחות ומתן תשומת לב ראויה לאחים והאחיות ולנו בשלוה דבר זה חשוב לא פחות. תכנית הקיץ הינה חלק אינטגרלי משאר תכניות שלוה ומהווה המשך רציף למסלול החינוכי של החניך. הפעילויות הוקמו בכדי לעודד התקדמות רציפה ומימוש הפוטניצאל הגלום בילד.

עם המבט קדימה: תוכנית הבוגרות

תכנית הבוגרות היא מסגרת המשך לנשים צעירות שסיימו את תכנית אחר הצהריים. רובן גרות עם משפחתן או בדיור מוגן. הן נפגשות בערבים ונהנות ממגוון קשרים חברתיים נהדרים ופעילויות, כגון: דרמה, תפירה, בישול, מוזיקה, טבע, תרפיה באמצעות בעלי חיים ופסיכותרפיה קבוצתית ופרטנית.

הצלחת התכנית ניכרת בצעדים משמעותיים בפיתוח עצמאותה של כל משתתפת, והרחבת תחום האינטראקציה בינה לבין סביבתה. היא מפתחת חוש אחריות כאשר היא מגיעה להתנדב במרכזי שלוה עם ילדים צעירים יותר או כאשר היא לומדת ורוכשת מיומנויות ביתיות חדשות כגון: כביסה, הדחת כלים, הכנת אוכל, קניות ומיומנויות משק בית בסיסיות.

 

לצערנו, מחקרים מצביעים על רמת פגיעות גבוהה בקרב בוגרות החינוך המיוחד. מכיוון שהחיים הבוגרים מספקים פחות הגנה מאשר המסגרות המוגנות מהן נהנו בעבר. שבירת השגרה המוכרת עלולה להביא לרגרסיה להתנהגויות קודמות. התכנית נוצרה מהרצון לצייד את הנשים הצעירות האלו עם כישורים משופרים להתמודד עם עולם שלעתים הוא ציני ומנוכר. שלוה מנסה לתת לנשים הצעירות את הכלים להתמודד עם נורמות התנהגות לא מוכרות ולהעניק להן כישורים להגדלת עצמאות אישית, כולל יכולת להתמודד עם הטרדה מינית.

המסר המרכזי של שלוה לבנות אלו הוא: את לא לבד ואנו צועדים איתך יד ביד לקראת עתיד בטוח וטוב יותר.

בונים תא משפחתי חזק ושמח: תמיכה במשפחות

תמיכה במשפחות של ילדים עם צרכים מיודים היא אחת ממגוון מטרותיה של שלוה

כל השירותים אותם מעניקה שלוה הנם בחינם, עובדה זו מאפשרת לכל משפחה, ללא קשר ליכולותיה הכלכליות להיעזר בשלוה. בנוסף התרפיות והחינוך המיוחד, קבוצות התמיכה פעמיים בשבוע והסמינרים החינוכיים בנושאי מוגבלות הרלוונטיים עבור ההורים, הסבים והסבתות והאחים במסגרת תוכנית הסנגור של שלוה מאפשרים להורים לראות את ילדיהם פורחים והופכים לבעלי אמצעים, מוכשרים ותורמים ומלאי שמחת חיים. הצוות הדואג של שלוה והאווירה המעצימה נותנים להורים את התקווה והכח להתמודד עם האתגרים שבגידול ילד בעל צרכים מיוחדים במסגרת המשפחתית.

ממקסמים את הפוטנציאל

ממקסמים את איכות החיים

טיפולים ותרפיות
שלוה מעניקה מגוון רחב של טיפולים ותרפיות המצטברים כולם יחד ליותר מ-67,000 שעות טיפול שנתיות.

ריפוי בעיסוק

מטרת הטיפול הינה לאפשר השתתפות מרבית של הילד במארג החיים, למרות מגבלותיו. תהליך הטיפול מנוהל בשיתוף עם הסביבה הטבעית של הילד, לרבות משפחתו וסביבתו החינוכית. הטיפול נשען על עקרונות של גישת הלקוח במרכז וגישה ממוקדת משפחה.  יש להתמקד בסדרי העדיפויות של מקבל השרות, ובהעברת הדגש ממיקוד בילד כלקוח בלעדי למיקוד משפחתי/אקולוגי. תהליך הטיפול הינו דינאמי ומושתת על אינטראקציה מתמדת בין הערכה, התערבות ובדיקת תוצאות מדידות המוגדרות בזמן.
בשלוה אנו משתמשים בכלי חשוב זה בכדי לעזור לילדים להתפתח ולהתקדם באופן יציב, אנו שואפים כי כל ילד יגיע לתפקוד המלא לו הא מסוגל.

פיזיותרפיה

כמעט כל תינוק בעולם נולד חלש ותלוי גופנית בהוריו עד סביבות גיל שלוש אז הוא שולט בגופו באופן המאפשר לו תפקוד עצמאי. על אחת כמה וכמה כשמדובר בפעוט עם צרכים מיוחדים, השנים הראשונות הן קריטיות להתפתחותו הגופנית והשפעתן על עתידו משמעותית ביותר.

התחום ההתפתחותי בפיזיותרפיה מיועד לילדים עם תסמונות ועיכובים התפתחותיים אשר בשל כך מתקשים לתפקד בהתאם לגילם. במקרים אלו, ההתערבות הטיפולית נחוצה כבר בגילאים המוקדמים על מנת לסייע לפעוט להגיע למלוא הפוטנציאל האישי כגון פיתוח המוטוריקה העדינה הדרושה לביצוע פעולות גופניות יומיומיות: אכילה, צחצוח שיניים כתיבה ועוד. ככל שעולה השליטה בגוף – עולה רמת המוטיבציה לחקור ולהבין את העולם מסביב.

קלינאות תקשורת

תקשורת טובה היא כלי בסיסי לחיים תקינים ברמה האישית והחברתית והמפתח לחיים נורמטיביים. כאשר מדובר בפעוט רגיל, לרוב הוא אינו זקוק לתמיכה כדי לצלוח בהצלחה את כל אבני הדרך בהתפתחות, הוא רוכש כל מושג מתוך התנסות יומיומית טבעית. לעומתו, תהליך רכישת מיומנויות בקרב הילדים המיוחדים אינו מתקדם בטבעיות, ונדרשים מאמצים ומשאבים רבים כדי להביאם לרמת מיומנויות המאפשרת התנהלות נורמטיבית.
בתחום התקשורת הקושי גדול פי כמה. הגירויים פחות מוחשים או מובנים עבור ההורה הבלתי מנוסה, ולכן ההתערבות המקצועית חשובה באופן משמעותי ומונעת את הגדלת הפער או את היווצרותם של ליקויים בלתי הפיכים.

תרפיה במוסיקה

לתרפיה במוסיקה כוח ריפוי מיוחד בסיוע, שיקום ושיפור בריאותו הפיזית והרגשית של הילד. על ידי פעילויות מובנות הכוללות שירה, הקשבה, נגינה בכלים ותרגילי הדמיה, ניתן להשיג מטרות טיפוליות כגון רכישת מיומנויות תקשורת, מיומנויות תנועה, הגברת יכולת הלימוד, פיתוח רגשי, קואורדינציה ומיומנות חברתית.

כשמדובר בילדים עם צרכים מיוחדים הריפוי במוסיקה הוא כלי טיפולי חשוב וניתן לנצל את סגולותיו המיוחדות כדי לקדם אותם באופן משמעותי במישורים רבים:
פיתוח אמצעי תקשורת עוקף לילדים עם חסם וורבלי, הפחתת תסכולים והחצנת מצוקות, פיתוח רגשי ועלייה ברמת הדימוי העצמי. צוות התרפיסטים פועל לפי תוכנית שנתית ובקבוצות קטנות כדי למקסם את הסיכוי להצלחת הטיפול.

סנוזלן

הסנוזלן הוא -חדר לגרייה רב חושית – המשמש חלק ממרחב טיפולי המאפשר לקיים פעילות המשלבת רגיעה ואקטיביות. זהו חדר ייחודי המעוצב במטרה לגרות את כל חושי הילד, לעורר אותו לחקור את סביבתו באמצעות ציוד המפעיל את הילד בתנועה ובחושי הריח, המישוש, השמיעה והראיה. העיצוב המיוחד מעצים את תחושת הביטחון של המטופל, מרגיע אותו ומאפשר ריכוז והתקדמות.

  • איזון בין רגיעה ופעילות
  • שיפור תפקודים סנסומוטוריים
  • שיפור מיומנויות שפה ותקשורת
  • שיפור מיומנויות חברתיות

הידרותרפיה

מחקרים מוכיחים כי טיפול במים הינו כלי משמעותי בסיוע לילדים עם צרכים מיוחדים להגיע למיצוי הפוטנציאל במגוון תחומים: מתן גירויים מוטוריים ותחושתיים, חיזוק השרירים, שיפור הגמישות, פיתוח כישורים חברתיים וסיוע לקדם את הילדים לקראת איזון נפשי טוב יותר. במרכז פועל הצוות הטוב והמקצועי ביותר בארץ ותחת ידיו אנו חווים מדי יום פריצות דרך גדולות.

הפעילות ההידרותרפית מעניקה תמיכה משמעותית גם למשפחה: כניסת הפעוט יחד עם אמו למים יוצרת סביבה מהנה התורמת לחיזוק הקשר ביניהם. במהלך הפעילות גם נוצרת סיטואציה אינטימית המעודדת תמיכה הדדית של האמהות זו בזו.

תרפיה באמצעות בעלי חיים

מחקרים מוכיחים כי בעלי החיים מסייעים לנו להתמודד עם קשיי החיים, מהווים תמיכה, משפיעים על הפיזיולוגיה שלנו, על בריאותינו, על הדימוי העצמי ועוזרים לנו ללמוד על תהליכי החיים השונים. בעלי החיים נוגעים כמעט בכל תחומי חיינו, מעוררים בנו רגשות שונים ופעמים רבות גם רגשות עזים.

בעלי החיים יכולים להיות חברים טובים, יצורים הזקוקים להגנתנו ועזרתנו. בכוחן של החיות להשפיע – החניכים נרגעים מהמגע המלטף של החיה ולומדים דרכה ליצור קשר עם הסביבה. במקרים מיוחדים לחיות מחמד יש תפקיד חשוב של "שוברות קרח" – הן מרככות את מנגנוני ההגנה שלהם ומספקות מוקד קשר. בנוכחות בעל-החיים, יכולים אנשי המקצוע ב'שלוה' להשתלב, לבנות יחסי אמון וקרבה ולהתחיל בטיפול.

תרפיה באמנות

תרפיה באמנות ,הינה ענף של פסיכותרפיה המציע שפה אחרת, בלתי מילולית וסימבולית לביטוי עצמי, רגשי ותחושתי. הטיפול באומנות מתאים במקום בו נגמרות המילים או שאלו אינן מצליחות לדייק רגשות ותחושות ומתאים לאלו המתקשים בביטוי מילולי כמו גם לאלו שיכולתם המילולית רהוטה אך מקשה על החיבור לרבדים עמוקים יותר של עצמם.

שפת האמנות מאפשרת גשר בין העולם הפנימי והחיצוני ואינטגרציה רבה יותר בין השניים של הילד.
בטיפול באומנות מושם דגש על כוחות האדם ועל עשייה. בדרך זו מתאפשרת השתחררות ספונטאנית המציעה למטופל דרך ליצור קשר עם העצמי היצירתי שלו, להתחבר לכוחותיו ולממש את פוטנציאל הצמיחה שבו. הטיפול באמנויות נעשת בקבוצות קטנות ומגלה נכונות להתנסות בחמרי אומנות שונים.

הורים מספרים…

דרך שלוה התחברתי לרפאל. דרך שלוה למדתי לאהוב את רפאל, בזכת שלוה התחברתי לבן שלי.
שרה, אמא של רפאל
בשלוה התחלתי לחלום חלומות על עתידו של רפאל, על אף היותו ילד מיוחד
גרייס, אמא של שליו
Iהתפללתי להשם שישלח לנו גלגל הצלה, משהו שיוציא אותנו מהמחנק הזה. ואז שמענו על עמותה שנקראת שלוה. כשהודיעו לנו שקיבלו אותה הרגשנו שמשהו שחלמנו עליו שנים התגשם.
יוסי, אבא של עדי
ברגע שאורטל נכנסה לשלוה, כולם האמינו בה, ראו שיש לה יכולות, יכולות שירה, יכולות ריקוד. הילדה התחילה לפרוח ולתקשר.
שלמה, אבא של אורטל
לא יכולתי להתמודד עם המצב ועם טל. אבל כשטל נכנס לשלוה פתאום הייתה מערכת תומכת וחזקה סביבי.
מירה, אמא של טל