תוכניות ותרפיות

/תוכניות ותרפיות
תוכניות ותרפיות 2017-12-19T15:39:29+00:00

גן שילוב: דור של ילדים הדוגל בשוויון והכלה

במרכז הלאומי שלוה נפתחו אשתקד שני גנים עירוניים רגילים לילדים בגילאי 3-5, כחלק מתוכנית שילוב ייחודית.
במסגרת תכנית השילוב, מתקיימות פעילויות משותפות של ילדי החינוך הרגיל עם ילדי החינוך המיוחד הלומדים בשלוה, כמו ארוחות בצוותא, שחיה בבריכה, משחקים בחצר, מסיבות, חוגים וכו'.

ילדי הגנים נהנים ממגוון עשיר של מתקנים ופעילויות: חצרות וכיתות מרווחות, ציוד חדיש, שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כאמצעי למידה, צוות גננות מיומן ומקצועי,  פעילויות בבריכה, חדר סנוזלן (גירוי חושי), חוגים ייחודיים, ג'ימבורי, חדר משחקי דימיון, קבוצת הכנה לכיתה א', ימי "אני והוריי" (אפשרות להורי ילדי הגן להגיע ליום צפייה בילדם, לאורך פעילות הגן), ארוחות צהריים עשירות, ביתיות ומגוונות ותפריט שנבנה ומפוקח ע"י תזונאית.

לפרטים נוספים: 073-2324107  או shiluv@shalva.org

"השילוב מכין ילדים לחיים בעולם רב תרבותי ומחנך לערכים של כבוד לזולת ועזרה הדדית"(Goldstein et al., 1997)

מהיום הראשון: אני ואימי

תכנית אני ואימי היא תכנית תרפיה אישית עבור תינוקות בגיל לידה ועד גיל שנה וחצי, ועבור הוריהם. מטרת תכנית אני ואימי הינה כפולה: 1. התערבות מוקדמת ומיידית בתקופה קריטית להתפתחות התינוקות. 2) לאפשר להורים, החווים את ההלם הראשוני ואת הקשיים בגידול ילד עם מוגבלויות, להיות שותפים בתהליך הטיפולי של תינוקם. במהלך התכנית מקבלים מדי שבוע עשרות תינוקות, המלווים על-ידי הוריהם, 4 שעות רצופות של טיפולי תרפיות במפגשים פרטיים. התרפיות כוללות ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, הידרו-תרפיה, תרפיה במדיה, תרפיה לגירוי תחושתי וטיפולי מסאז'.

"החיוך והאופטימיות של צוות שלוה אמיתיים… היה זה בשלוה שבני החל ללכת, וכל הצוות עמד ועודד אותו" (אמא לילד בשלוה)

מעודדים את התפתחותו של הילד: מעון יום שיקומי

מעונות היום השיקומיים הינם הרחבה טבעית ומתבקשת של תכנית אני ואמי, ומיועדים לילדים מגיל 6 חודשים עד גיל 4. ב- 2013 ציינו עשור לפתיחתו של המעון, אשר פועל מתוך הכרה בחשיבותה של ההתערבות המוקדמת, ותרומתה המשמעותית להקניית בסיס איתן להתפתחות עתידית.

צוות המעונות מורכב מגננות וסייעות לכל קבוצת גיל, וצוות מטפלים פרא-רפואיים המעניקים טיפול פרטני וקבוצתי באמצעות מגוון רחב של שיטות: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול באמצעות מחשב, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול בחדר תחושה (סנוזלן), טיפול במוזיקה, הידרותרפיה ועוד. כל ילד מקבל לפחות 11 הפעלות טיפוליות בשבוע.

כחלק מראייה טיפולית רחבה הדוגלת בהטמעת תהליך השיקום גם בחיק המשפחה, והגברת שיתוף הפעולה, אנו משלבים את הורי הילדים בתהליכי הטיפול באופן אקטיבי, והם מצטרפים לשיקום בשעות קבועות מראש. השותפות בין ההורה לצוות השיקום מספקת תוצאות טיפוליות חשובות.

אחת לחודש נפגשות האמהות בכדי לחלוק רעיונות ולתמוך אחת בשנייה, כהרחבה של הפגישות המונחות.

בהתבסס על ההצלחה של קבוצת האמהות במעון היום השיקומי, אנו מקיימים קבוצות תמיכה גם לאבות, לאוכלוסיית הסבים והסבתות, וכן קבוצת תמיכה לאחים ואחיות בגיל ההתבגרות, המעוררת עניין רב וצופנת בחובה הבטחה גדולה.

למען עתיד טוב יותר: גני הילדים

הגנים במרכז הלאומי שלוה, המיועדים לילדים בגילאי 4-6, מנוהלים על-ידי גננות מקצועיות, סייעות מוכשרות וצוות פרא-רפואי, המעניקים טיפול פרטני וקבוצתי באמצעות מגוון רחב של טיפולים: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול באמצעות מחשב, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול בחדר תחושה (סנוזלן), טיפול במוסיקה הידרותרפיה ועוד.

כל ילד מקבל סל טיפולים וליווי צמוד של עובדת סוציאלית (הרבה מעבר לנדרש ע“י משרד החינוך).

בגן מופעלת תוכנית של שילוב בקהילה, במסגרתה מקיימים הילדים פעילויות יחד עם ילדים בהתפתחות נורמטיבית, אחת לשבוע. הילדים נהנים מיתרונות השילוב, ושני הצדדים לומדים לקבל את השונה, ועם הזמן לפתח רגישות לצרכי האחר – הכל באווירה של שותפות הדדית וחברות.

במסגרת הגן אוכלים הילדים מדי יום שלוש ארוחות מזינות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות לגיל הרך.

בסופו של דבר – ילדים שלומדים יחד, לומדים לחיות ביחד.

ממשיכים את היום בכל הכח: תוכנית אחר הצהריים

תכנית אחר הצהריים מעניקה מסגרת המשך בלתי פורמלית ליום הלימודים, עבור ילדים בגילאי 6 עד 21.

התכנית מהווה המשך ישיר של יום הלימודים, וכוללת השתתפות מלאה של כולם – הורים, מורים ועובדים סוציאליים.

בכל צהריים מגיעים למרכזי שלוה מאות ילדים ובני נוער, הלוקים בבעיות שונות כגון תסמונת דאון, היפראקטיביות, הפרעות על הרצף האוטיסטי, שיתוק מוחין ובעיות קוגניטיביות. הם זוכים למגוון רחב של פעילויות טיפוליות, הכוללות הידרותרפיה, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, תרפיה במחשב, תרפיה בריקוד, תרפיה רב חושית (סנוזלן), תרפיה במוזיקה, תרפיה באמצעות בעלי חיים, תרפיה בדרמה, תרפיה באמנות, והכשרה לכישורי חיים. רוב התכניות מתנהלות במסגרת קבוצתית, עם פעילויות פרטניות נוספות לפי הצורך. שילוב זה מעצים את הגשמת הפוטנציאל האישי של כל משתתף בתכנית לקראת חייו כבוגר ומגדיל את הסיכוי לשילובו בקהילה בבגרותו.

מספר הילדים בתכנית אחר הצהריים גדל, והוא ממשיך להתרחב. המעבר למרכז החדש איפשר את קליטתם של עשרות ילדים חדשים, ושילובם בשלל הפעילויות המתקיימות מדי יום.

בידיים טובות: הנופשון

תכנית הנופשון מאפשרת לכל ילד מילדי תכנית אחר הצהריים לישון לילה אחד בשבוע מחוץ לבית, ופעם בחודש לבלות סוף שבוע שלם במרכז שלוה. קרוב למאה ילדים מנצלים את ההזדמנות לישון במרכז מדי שבוע.

כל ילד לן במרכז ביום קבוע בשבוע, כך שהוא ובני משפחתו יכולים לתכנן את מערכת השעות שלהם בהתאם. הילד יודע גם מי יהיו חבריו לחדר, ולומד לצפּוֹת ליום הלינה. לנוחיותו של הילד, הרכב הצוות המלווה את החוויה, ומסייע לו בכל צרכיו, נשאר גם הוא ללא שינוי.

אחת לשבוע, נהנים בני המשפחה מ- 36 שעות רצופות של פנאי, ולפחות מ-56 שעות מנוחה בסופ“ש, בידיעה שילדם נהנה ומקבל את היחס והתנאים הטובים ביותר. פרק הזמן הזה מאפשר להם להקדיש את תשומת ליבם האחד לשני ולילדים האחרים הזקוקים להם, לפנות את זמנם לשאר צרכי הבית וכן לנצלו למנוחה.

מעבר לכך, הצוות המקצועי בנופשון מנצל את זמן שהייתם של הילדים כדי ללמדם מיומנויות עצמאות בסביבה אמיתית, עם דגש על היגיינה אישית כגון: צחצוח שיניים ורחצה, לבישת בגדים, הכנת ארוחת בוקר או צהריים וכד’. למיומנויות אלו תפקיד מפתח בהפחתת התלות בבני המשפחה, והן גם מסייעות בצורה ניכרת להפחתת העול המוטל על ההורים, שעד בואם לשלוה תהו מה יקרה כשלא יוכלו כבר לטפל בילדם.

גם תכנית הנופשון השבועי וגם תכנית סופי השבוע כוללות ארוחות מזינות, שלל פעילויות חברתיות, הזדמנות לגלות יכולות עצמאיות, למידה וביצוע של מטלות ביתיות, חלוקת אחריות וחיים בצוותא.

אנו מאמינים בהעצמה של ילדינו, וכמו כן מסייעים להם להפוך עצמאיים, ולאזרחים שווים ותורמים בחברה.

הזדמנויות חדשות: מחנה הקיץ

תוכניות הקיץ נועדו ללמד מיומנויות חדשות, וכמו כן לתגבר מיומנויות שכבר נרכשו. התכניות משולבות באופן עקבי בתכניות האחרות של שלוה, וכל הפעילויות נוצרו בכדי לעודד התקדמות רציפה. קייטנת הקיץ רצופה חוויות, והילדים מחייכים, צוחקים ונהנים -תוף שהם מגיעים למיצוי הפוטנציאל שלהם באווירה נטולת דאגות מצד אחד, ותחת פיקוח צמוד ופרטני מצד שני.

במשך שמונה שבועות בכל קיץ, אנו מפעילים מסגרת קיץ מיוחדת, לאורך חמישה ימים בשבוע. בחודש אוגוסט מתקיים מחנה קיץ חלומי בן 8 ימים, במהלכו נהנים הילדים משחייה, טיולים, מסעות ג’יפים, טיסות במסוקים, משחקי מים, ספורט, ריקוד, סדנאות יצירה ומופעי בידור בכפר נופש קסום .

המחנות והקייטנות מנוהלים על ידי צוות מקצועי, וכמות המתנדבים הגדולה מאפשרת יחס של איש צוות אחד לכל ילד.

תכנית הקיץ תורמת משמעותית להתפתחות האישית והחברתית של הילדים, הכוללת פיתוח מיומנויות של חברות, עבודת צוות, תקשורת מילולית ולא-מילולית, התמודדות עם תסכול, עיבוד חושים ומיומנויות חברתיות אחרות. תכנית הקיץ כולה ממוקדת במיומנויות חברתיות ומיומנויות תקשורת, עם דגש על מתן תשומת לב פרטנית לכל ילד.

יציאת הילדים למחנה הקיץ מאפשרת לבני משפחותיהם את הדבר לו הם זקוקים ביותר – חופשת קיץ אמיתית, שמשמעותה ליהנות יחד ללא מגבלת ניידות, והצורך בהשגחה ללא הפוגה. עבורם זהו פרק הזמן הארוך ביותר במהלך השנה אותו הם מקדישים למנוחה, אגירת כוחות ומתן תשומת לב ראויה לאחים והאחיות; ומבחינתנו בשלוה, מדובר במטרה חשובה לא פחות.

תכנית הקיץ הינה חלק אינטגרלי משאר תכניות שלוה, המהווה המשך רציף למסלול החינוכי של החניך/כה.

עם המבט קדימה: תוכנית הבוגרות

תכנית הבוגרות מהווה מסגרת המשך לנשים צעירות בסיום תכנית אחר הצהריים, אשר רובן מתגוררות עם משפחתן או בדיור מוגן. הבוגרות נפגשות בערבים, ונהנות ממגוון פעילויות נפלאות, כגון סדנאות דרמה, תפירה, בישול, מוזיקה, טבע, תרפיה באמצעות בעלי חיים ופסיכותרפיה קבוצתית ופרטנית.

הצלחת התכנית ניכרת בצעדים משמעותיים בפיתוח עצמאותה של כל משתתפת, והרחבת תחום האינטראקציה בינה לבין סביבתה. המשתתפת מפתחת חוש אחריות כאשר היא מגיעה להתנדב במרכזי שלוה עם ילדים צעירים יותר, או כאשר היא לומדת ורוכשת מיומנויות ביתיות חדשות, כגון הכנת אוכל, כביסה, הדחת כלים, עריכת קניות ומיומנויות משק בית בסיסיות.

לצערנו, מחקרים מצביעים על רמת פגיעות גבוהה בקרב בוגרות החינוך המיוחד, מכיוון שהחיים הבוגרים אינם מגנים עליהן כפי שגוננו עליהן במסגרות בהן לקחו חלק בעבר. כמו כן, שבירת השגרה המוכרת עלולה להביא לרגרסיה להתנהגויות קודמות. התכנית נוצרה מתוך הרצון לצייד את הנשים הצעירות האלו בכישורים משופרים להתמודד עם עולם שלעתים הוא ציני, מנוכר ומסוכן. שלוה מנסה להעניק לנשים הצעירות את הכלים להתמודד עם נורמות התנהגות לא מוכרות, וכן ללמד כישורים להגדלת עצמאות אישית, כולל יכולת להתמודד עם הטרדה מינית.

המסר המרכזי של שלוה לבנות אלו הוא: את לא לבד, ואנו צועדים איתך יד ביד – לקראת עתיד בטוח וטוב יותר.

בונים תא משפחתי חזק ושמח: תמיכה במשפחות

תמיכה במשפחות של ילדים עם מוגבלויות היא אחת ממטרותיה הרבות של שלוה.

כל השירותים אותם מעניקה שלוה הינם בחינם.

עובדה זו מאפשרת לכל משפחה, ללא קשר ליכולותיה הכלכליות, להיעזר בשלוה.

בנוסף, התרפיות, תוכניות החינוך המיוחד, קבוצות התמיכה והסמינרים החינוכיים בנושאי מוגבלות, הרלוונטיים עבור ההורים, האחים, הסבים והסבתות במסגרת תוכנית הסנגור של שלוה, מאפשרים לבני המשפחה לראות את ילדיהם פורחים, והופכים לבעלי אמצעים מוכשרים, תורמים ומלאי שמחת חיים. הצוות הדואג של שלוה והאווירה המעצימה, נותנים להורים את התקווה והכח להתמודד עם האתגרים שבגידול ילד עם מוגבלות במסגרת המשפחתית.

ממקסמים את הפוטנציאל – ממקסמים את איכות החיים

טיפולים ותרפיות
שלוה מעניקה מגוון רחב של טיפולים ותרפיות, המצטברים כולם יחד ליותר מ-67,000 שעות טיפול שנתיות.

ריפוי בעיסוק

מטרת הטיפול הינה לאפשר השתתפות מירבית ומיטבית של הילד במארג החיים, חרף מגבלותיו. תהליך הטיפול מנוהל בשיתוף עם הסביבה הטבעית של הילד, לרבות משפחתו וסביבתו החינוכית. הטיפול נשען על עקרונות של גישת הלקוח במרכז, וגישה ממוקדת משפחה. יש להתמקד בסדרי העדיפויות של מקבל השרות, ובהעברת הדגש מהתמקדות בילד כלקוח בלעדי, להתמקדות במסגרת משפחתית/אקולוגית. תהליך הטיפול הינו דינאמי, ומושתת על אינטראקציה מתמדת בין הערכה, התערבות ובדיקת תוצאות מדידות המוגדרות בזמן.
בשלוה אנו משתמשים בכלי חשוב זה בכדי לעזור לילדים להתפתח ולהתקדם באופן יציב, ואנו שואפים כי כל ילד יגיע לרמת התפקוד המלא, לה הוא מסוגל.

פיזיותרפיה

כמעט כל תינוק בעולם נולד חלש ותלוי גופנית בהוריו, ורק לקראת גיל שלוש משיג שליטה בגופו, באופן המאפשר לו תפקוד עצמאי. כשמדובר בפעוט עם מוגבלות, ודאי שמדובר בתהליך מורכב יותר: השנים הראשונות הן קריטיות להתפתחותו הגופנית, והשפעתן על עתידו הינה משמעותית ביותר.

התחום ההתפתחותי בפיזיותרפיה מיועד לילדים עם תסמונות ועיכובים התפתחותיים, אשר בעקבותיהם מתקשים לתפקד בהתאם לגילם. במקרים אלה, ההתערבות הטיפולית נחוצה כבר בגילאים המוקדמים על מנת לסייע לפעוט להגיע למלוא הפוטנציאל האישי הטמון בו, כגון פיתוח המוטוריקה העדינה הדרושה לביצוע פעולות גופניות יומיומיות, ביניהן אכילה, צחצוח שיניים, כתיבה ועוד.

ככל שעולה מידת השליטה בגוף – עולה רמת המוטיבציה לחקור ולהבין את העולם מסביב, והיכולת לעשות זאת באופן מוחשי .

קלינאות תקשורת

תקשורת טובה הינה כלי בסיסי לחיים תקינים ברמה האישית והחברתית, והמפתח לחיים נורמטיביים. כאשר מדובר בפעוט רגיל, לרוב הוא אינו זקוק לתמיכה רבה בכדי לצלוח את כל אבני הדרך בהתפתחות, והוא רוכש כל מושג מתוך התנסות יומיומית טבעית. לעומתו, תהליך רכישת המיומנויות בקרב הילדים המיוחדים אינו מתקדם בטבעיות, ונדרשים מאמצים ומשאבים רבים כדי להביאם לרמת מיומנויות המאפשרת התנהלות נורמטיבית.
בתחום התקשורת הקושי גדול פי כמה: הגירויים פחות מוחשיים או מובנים עבור ההורה הבלתי מנוסה, ולכן ההתערבות המקצועית חשובה באופן משמעותי, ומונעת את הגדלת הפער או את היווצרותם של ליקויים בלתי הפיכים.

תרפיה במוסיקה

לתרפיה במוסיקה כוח ריפוי מיוחד בשיפור ושיקום בריאותו הפיזית והרגשית של הילד. על ידי פעילויות מובנות, הכוללות שירה, הקשבה, נגינה בכלים ותרגילי הדמיה, ניתן להשיג מטרות טיפוליות כגון רכישת מיומנויות תקשורת, מיומנויות תנועה, הגברת יכולת הלימוד, פיתוח רגשי, קואורדינציה ומיומנויות חברתית.

כשמדובר בילדים עם מוגבלות, הריפוי במוסיקה מהווה כלי טיפולי חשוב, וניתן לנצל את סגולותיו המיוחדות בכדי לקדם אותם באופן משמעותי במישורים רבים:
פיתוח אמצעי תקשורת עוקף לילדים עם חסם וורבלי, הפחתת תסכולים והחצנת מצוקות, פיתוח ושיפור אינטילגנצייה רגשית, ועלייה ברמת הדימוי העצמי. צוות התרפיסטים פועל בקבוצות קטנות ולפי תוכנית שנתית, בכדי למקסם את הסיכוי להצלחת הטיפול.

סנוזלן

הסנוזלן הוא חדר לגרייה רב חושית, ומשמש חלק ממרחב טיפולי המאפשר לקיים פעילות המשלבת רגיעה ואקטיביות. זהו חדר ייחודי המעוצב במטרה לגרות את כל חושי הילד, ומעורר אותו לחקור את סביבתו באמצעות שימוש בתנועה ובחושים השונים.

העיצוב המיוחד מרגיע את המטופל, מעצים את תחושת הביטחון שלו, ומאפשר ריכוז והתקדמות.

יתרונות הפעילות בחדר הסנוזלן:

  • איזון בין רגיעה ופעילות
  • שיפור תפקודים סנסומוטוריים
  • שיפור מיומנויות שפה ותקשורת
  • שיפור מיומנויות חברתיות

הידרותרפיה

מחקרים מוכיחים כי טיפול במים הינו כלי משמעותי בסיוע לילדים עם מוגבלות להגיע למיצוי הפוטנציאל במגוון תחומים: מתן גירויים מוטוריים ותחושתיים, חיזוק השרירים, שיפור הגמישות, פיתוח כישורים חברתיים וסיוע בהשגת איזון נפשי טוב יותר. במרכז פועל הצוות הטוב המקצועי ביותר בארץ, ותחת ידיו אנו חווים מדי יום פריצות דרך אדירות.

הפעילות ההידרותרפית מעניקה תמיכה משמעותית גם למשפחה: כניסת הפעוט יחד עם אמו למים יוצרת סביבה מהנה, התורמת לחיזוק הקשר ביניהם. בנוסף, במהלך הפעילות נוצרת סיטואציה אינטימית, המעודדת תמיכה הדדית של האמהות זו בזו.

תרפיה באמצעות בעלי חיים

מחקרים מוכיחים כי בעלי החיים מסייעים לנו להתמודד עם קשיי החיים, מהווים תמיכה, משפיעים על הפיזיולוגיה שלנו, על בריאותינו, ועל הדימוי העצמי; וכמו כן עוזרים לנו ללמוד על תהליכי החיים השונים. בעלי החיים נוגעים כמעט בכל תחומי חיינו, מעוררים בנו רגשות שונים, חלקם עזים.

בעלי החיים יכולים למלא תפקיד של חברים טובים, וכן להשתלב בחיינו כיצורים הזקוקים להגנתנו ועזרתנו. בכוחן של החיות להשפיע – החניכים נרגעים מהמגע המלטף של החיה, ולומדים  ליצור דרכה קשר עם הסביבה.כמו כן, במקרים מיוחדים ממלאות חיות מחמד תפקיד חשוב של "שוברות קרח" – הן מרככות את מנגנוני ההגנה של החניכים, ומספקות מוקד קשר. בנוכחות בעל-החיים, יכולים אנשי המקצוע בשלוה להשתלב, לבנות יחסי אמון וקרבה, ולהתחיל בטיפול.

תרפיה באמנות

תרפיה באמנות הינה ענף של פסיכותרפיה, המציע שפה אחרת, בלתי מילולית וסימבולית לביטוי עצמי, רגשי ותחושתי. הטיפול באומנות מתאים במקום בו נגמרות המילים, או שהן אינן מצליחות לדייק רגשות ותחושות. התרפיה מתאימה לאלה המתקשים בביטוי מילולי, כמו גם לאלה שיכולתם המילולית רהוטה, אך מקשה על החיבור לרבדים עמוקים יותר של עצמם.

שפת האמנות מגשרת אצל כל ילד בין העולם הפנימי והחיצוני, ויוצרת אינטגרציה רבה יותר בין השניים.

בטיפול באומנות מושם דגש על כוחות האדם ועל עשייה. בדרך זו מתאפשרת השתחררות ספונטאנית, המציעה למטופל דרך ליצור קשר עם העצמי היצירתי שלו, להתחבר לכוחותיו, ולממש את פוטנציאל הצמיחה שבו. הטיפול באמנויות נעשה בקבוצות קטנות, ובמהלכו מתנסים החניכים ביצירה עם חומרי אומנות שונים.

הורים מספרים…

דרך שלוה התחברתי לרפאל. דרך שלוה למדתי לאהוב את רפאל, בזכת שלוה התחברתי לבן שלי.
שרה, אמא של רפאל
בשלוה התחלתי לחלום חלומות על עתידו של רפאל, על אף היותו ילד מיוחד
גרייס, אמא של שליו
Iהתפללתי להשם שישלח לנו גלגל הצלה, משהו שיוציא אותנו מהמחנק הזה. ואז שמענו על עמותה שנקראת שלוה. כשהודיעו לנו שקיבלו אותה הרגשנו שמשהו שחלמנו עליו שנים התגשם.
יוסי, אבא של עדי
ברגע שאורטל נכנסה לשלוה, כולם האמינו בה, ראו שיש לה יכולות, יכולות שירה, יכולות ריקוד. הילדה התחילה לפרוח ולתקשר.
שלמה, אבא של אורטל
לא יכולתי להתמודד עם המצב ועם טל. אבל כשטל נכנס לשלוה פתאום הייתה מערכת תומכת וחזקה סביבי.
מירה, אמא של טל